بارداری در هفته ی 18

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اندازه کودک شما تقریبا 14 سانتی متر (تقریبا به اندازه یک سیب زمینیبزرگ) و وزن او حدود 220 گرم است. او مشغول خم کردن دستها و پاهایش است وشما به تدریج این حرکات را بیشتر و بیشتر احساس خواهید کرد. رگهای خونی اورا می توان از زیر پوست نازک و شفافش دید و گوشهای او اکنون در مکان نهاییخود قرار دارند و بخشهای بیرونی گوشهای او نیز پیدا هستند. دور اعصاب او بامیلین (که یک پوشش محافظ از جنس چربی است) در حال پوشیده شدن است و اینفرآیند تا یکسال پس از تولد او نیز ادامه خواهد یافت. اگر کودک شما دختراست رحم و لوله های فالوپ او شکل گرفته و در محل نهایی خود قرار دارند. اگرکودک شما پسر است اندامهای جنسی او قابل مشاهده هستند هر چند ممکن است درسونوگرافی دیده نشوند.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

با افزایش اشتها و اندازه دور کمر، پوشیدن لباسهای گشادتر و راحت تر برایشما ضروری بنظر می رسد. به دنبال لباسهای حاملگی که مناسب شکم برآمده شماباشند بگردید. لازم نیست هزینه زیادی برای این کار بپردازید. گاهی میتوانید از دوستان و اقوام به امانت بگیرید یا لباسی را انتخاب کنید که تاآخر بارداری و حتی مدتی بعد از آن قابل استفاده باشد.


ممکن است شنیدهباشید که در 6 ماه آخر حاملگی بهتر است به طرف چپ بخوابید. علت آن این استکه اگر به پشت بخوابید رحم شما به استخوان لگنی فشار می آورد بویژه اینفشار به سیاهرگ بزرگ تحتانی وارد می شود که مسوولیت بازگرداندن خون ازاندامهای تحتانی شما به قلب را بر عهده دارد. اگر به طرف چپ بخوابید اینفشار از بین می رود. یک بالش بین پاها یا زیر کفل یا پای خود قرار دهید تاراحت تر باشید.


تغییرات بسیاری زیادی در سیستم قلبی- عروقی شما در حالاتفاق افتادن است و در سه ماهه دوم احتمالا فشار خون شما کمتر از معمولخواهد بود. در صورتی که در حالت خوابیده یا نشسته قرار دارید به سرعت بلندنشوید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید.


در صورتی که تا به حال آزمایشسونوگرافی انجام نداده اید احتمالا این آزمایش را در این سه ماهه (معمولابین هفته های شانزدهم تا بیستم) انجام خواهید داد. این آزمایش بدون درد بهپزشک شما کمک خواهد کرد تا ببیند که شما چند جنین در شکم خود دارید، وضعیترشد کودک شما را ارزیابی کند، برخی عیوب مادرزادی احتمالی را چک کند، جفت وبند ناف را بررسی کند و اینکه آیا تاریخ تعیین شده برای تولد کودک شمادقیق است یا خیر؟ ممکن است شما کودک خود را در صفحه مخصوص سونوگرافی در حالحرکت یا مکیدن انگشت ببینید. هنگامی که برای آزمایش می روید همسر خود راهم ببرید و یک پرینت هم از عکس فرزند خود برای گذاشتن در اولین آلبوم عکساو بگیرید! می توانید قبلا بپرسید که آیا می توانید دوربین هم با خود ببریدیا خیر و شاید بتوانید با یک ضبط صوت مراحل سونوگرافی را ثبت کنید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

خیلی عالی خواهد بود اگر بتوانید در یکی از کلاسهای مربوط به آموزشهایدوران بارداری و تمرینات زایمان ثبت نام کنید؛ در ایران فعلا این کلاسهابصورت منسجم و همگانی ارائه نمی شود، پس جستجوی خود را از همین حالا آغازکنید. ممکن است بیمارستان شما کلاسهایی را برگزار کند، یا می توانید بهتوصیه های پزشک یا مامای خود و یا دوستانتان توجه کنید. وقتی زمان زایمانفرا برسد خواهد دید که شرکت در این کلاسها ارزش صرف وقت و هزینه را داشتهاست.





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:35 توسط phna |